Åpen by
Ved å skape møteplasser og aktivitetstilbud i nærmiljøet kan Oslo bli en enda bedre by å bo i.
Hvert år utfører de frivillige i Oslo arbeid som tilsvarer over 19 000 årsverk. Derfor er det viktig at kommunen legger best mulig til rette for frivillig aktivitet. Tilgang til lokaler er en av utfordringene for mange frivillige. Ofte er det stor konkurranse om å få leie kommunens lokaler, som skoler, barnehager og bydelshus.
Åpen by jobber derfor for at lokaler og tjenester i Oslo skal bli mer tilgjengelig for innbyggerne våre. Vi vet hvor viktig det er å tilby ulike møteplasser i områdene der folk bor, spesielt den delen av frivilligheten som bidrar til å skape aktiviteter i trygge omgivelser for barn og unge. Derfor jobber vi med digitale løsninger som gjør det trygt, enkelt og rettferdig for innbyggere og frivilligheten å ta i bruk de flotte lokalene som finnes i byen vår.
Dette jobber vi med
Åpen by jobber med to digitale løsninger:
- Bookingløsningen
- Oslonøkkelen
Bookingløsningen gjør det enkelt for innbyggere og frivillige organisasjoner å låne lokaler.
Oslonøkkelen er en app som gir deg tilgang til å åpne dørene til selve lokalene, uten at du trenger noen fysisk nøkkel. Appen kan også brukes til andre ting, som lånekort på biblioteket eller ved at du kan skru på lyset på et idrettsanlegg.
De to løsningene kan brukes både hver for seg, eller sammen. Det varierer litt fra lokale til lokale om det har blitt lagt til rette for å ta i bruk én eller begge løsningene.
Dette betyr det for deg
For deg som bor i Oslo betyr det at du kan bruke bookingløsningen til å få en oversikt over lokaler som er tilgjengelige for bruk, i tillegg til at du enkelt kan søke om å låne de.
Trenger du et lokale til å arrangere en barnebursdag eller et kurs i matlaging? Eller har du behov for å låne en gymsal til å spille volleyball eller drive med turn? Mulighetene for hva lokalene kan brukes til er mange, og bookingløsningen gjør det enkelt for deg å låne de.
Du kan til og med bruke bookingløsningen til å booke vielse i Rådhuset for å gifte deg.
Se en oversikt over hvilke lokaler du kan låne her.
Med Oslonøkkelen får du en gratis digital nøkkel på mobilen din.
Den kan i dag gi deg tilgang til:
- biblioteker
- bydelslokaler
- store gjenvinningsstasjoner
- små gjenvinningsstasjoner
- selvbetjente miljøstasjoner for farlig avfall
- skoler
- barnehager
- idrettsanlegg
- hjelpemiddelsentralen
Noen lokaler og tjenester har alle tilgang til, som f.eks. gjenvinningsstasjoner og biblioteker. Andre kan du få tilgang til gjennom å kontakte lokalet eller tjenesten i nærområdet ditt som bruker Oslonøkkelen.
Enkelte lokaler har i tillegg tatt i bruk både bookingløsningen og Oslonøkkelen, slik at hele prosessen fra start til slutt skal gå så knirkefritt som mulig. Book lokalet du ønsker med bookingløsningen, og få automatisk tilgang til det med Oslonøkkelen.
For deg som jobber i Oslo kommune betyr det at våre løsninger skal gjøre det enklere for deg å gi folk tilgang til lokalene dere kan tilby.
Med bookingløsningen sparer du tid når du skal behandle søknader om å få låne lokaler. Og med Oslonøkkelen slipper du å bruke tid på å møte opp for å dele ut og få tilbake fysiske nøkler.
Les mer om bookingløsningen vår her, og om Oslonøkkelen her.
Dette leverer vi
I korte trekk har Oslonøkkelen og bookingløsningen bidratt til å gjøre lokaler og tjenester i Oslo mer tilgjengelig for innbyggere. Samtidig har det spart mye tid for ansatte i kommunen. De to løsningene bidrar til å spare kostnader, samtidig som at det har stor samfunnsmessig verdi for innbyggere i Oslo å kunne ta i bruk byens lokaler på en sikker, enkel og oversiktlig måte.
Vi anslår at de to løsningene har bidratt til over 27 000 timer frigjort tid for ansatte, med et potensial for ytterligere 79 000 frem til 2028. I tillegg har det bidratt til estimerte kostnadsbesparelser på over 30 millioner kroner, med et potensial for ytterligere kostnadsbesparelser på over 200 millioner fram til 2028.
Bookingløsningen brukes i dag av omtrent 100 lokaler. I løpet av 2024 er det riktignok ventet over 150 ytterligere lokaler, da det har blitt besluttet at alle skoler i Osloskolen skal ta i bruk bookingløsningen i løpet av 2024.
Dette har bidratt til at lokaler i Oslo blir tatt i bruk i langt større grad enn tidligere, i tillegg til at det frigjør mye tid for ansatte. En viktig faktor her er også at selvbetjeningsgraden i 2023 lå på 83 prosent. Det betyr at omtrent 4 av 5 bookinger gjøres av innbyggeren selv, i motsetning til tidligere da innbyggeren måtte kontakte utlånsansvarlig som måtte behandle bookingen på vegne av innbyggerne.
Statistikk om bookingløsningen:
- Antall tilgjengelige steder: 93
- Antall tilgjengelige rom: 786
- Antall behandlede bookinger: 9 800
- Antall behandlede reservasjoner: 155 000 (én booking kan inneholde flere romreservasjoner)
- Antall behandlede vielser: 9 000
- Selvbetjeningsgrad: 84 %
Oslonøkkelen ble lansert i 2019 og har i dag rundt 240 000 brukere.
Via appen har det blitt gitt adgang til store gjenvinningsstasjoner over tre millioner ganger. Det betyr at den brukes flere tusen ganger hver eneste dag.
Den har i tillegg blitt brukt over 450 000 ganger til meråpne døråpninger. Det vil si at en innbygger har fått tilgang til et kommunalt lokale eller tjeneste i og utenfor betjent åpningstid. Det kan f.eks. være at noen har brukt det for å komme seg inn på et bibliotek, et bydelslokale eller en skole.
Se hvordan Oslonøkkelen bidrar til å gjøre Sletteløkka grendehus mer tilgjengelig her.
Statistikk om Oslonøkkelen:
- Antall steder som bruker Oslonøkkelen: 57
- Antall brukerprofiler: 238 000
- Aktive brukerprofiler siste 12 mnd: 204 000
- Visninger av gjenbruksID: 3 185 000
- Visninger av lånekort på bibliotek: 234 000
- Daglige besøk på store gjenvinningsstasjoner: 2 500
- Daglige besøk på små gjenvinningsstasjoner: 126
- App-rating: 93 %
PS: Alle tall ble sist oppdatert august 2024.
Veien videre
Åpen by jobber kontinuerlig med å utvikle og forbedre både bookingløsningen og Oslonøkkelen. Samtidig jobber vi naturligvis med at de skal bli tatt i bruk på flere lokaler og tjenester.
En fremtidsvisjon for de to løsningene er at det skal fungere som en slags Airbnb for kommunens lokaler. Du som innbygger skal enkelt få bedre oversikt over alle de tilgjengelige lokalene i byen, booke og få tilgang til det med mobilen.
Vi vet at det finnes mange lokaler i byen som kan bli brukt i enda større grad. Med en økende befolkning vil behovet for møteplasser bare bli større i fremtiden, og vi vil derfor jobbe for å gjøre så mange lokaler i Oslo så tilgjengelige som mulig.