Elsykkel parkert ved en park. Foto

Gratis utlån av elsykler med bookingløsningen

Alna er en av bydelene i Oslo hvor innbyggerne sykler minst. Det ønsker de å gjøre noe med, og derfor tok de kontakt med Origo.

I sommer kan du som innbygger i Bydel Alna låne gratis elsykkel i ukedagene. Det finnes totalt fem elsykler til utlån ved Alna bydelshus på Furuset. Hver elsykkel kan lånes for én dag av gangen, og må hentes og leveres samme dag innenfor avtalt tidsrom.

Ida Melby Lie jobber på innbygger- og servicetorget i bydelshuset og er en av dem som drifter utlån av syklene. Hun forteller at de hadde noen sykler i bydelen som ble veldig lite brukt, og at ingenting tydet på at de ville bli mer brukt i sommer.

Alna er en av bydelene hvor det sykles minst i Oslo. Som et initiativ for å få flere opp på sykkelsetet, tenkte Ida og kollegene at gratis utlån ville være en perfekt anledning for å motivere innbyggerne til å sykle mer.

– Vi ønsker at flere i Alna skal få muligheten til å sykle og se bydelen vår med alle de fine parkene, marka og grøntområdene. I tillegg er det et bra miljøtiltak, sier Ida Melby Lie.

Smidig samarbeid med Origo

I Bydel Alna tilbyr de allerede utlån av lokaler til blant annet lokalpolitikere og frivillige lag gjennom bookingløsningen med tilgang via appen Oslonøkkelen. Disse løsningene er utviklet og driftes av Oslo Origo.

– Når det kom til hvordan vi skulle utføre utlån og booking av syklene rent praktisk, tenkte vi på Origo med en gang, forteller Melby Lie. Vi tenkte at bookingløsningen også kunne brukes til booking av sykler – og det gjør den! sier hun videre.

Melby Lie forteller videre at samarbeidet med Origo har fungert veldig godt.

– Da vi luftet ideen for dem, var de med en gang med og ville teste det ut, sier hun. Det Origo trengte av informasjon fra oss var antall sykler og når syklene skulle være tilgjengelige for utlån.

Anna S. Østhagen er teamleder i booking-teamet. Hun forteller at initiativtakerne i Bydel Alna tok kontakt med dem i slutten av april angående utlån av elsykler. Etter et par digitale møter kom de frem til at det ville bli en enkel sak å møte bydelens behov.

– Det eneste vi trengte å gjøre var noen små tilpasninger i bookingløsningen som gjorde prosessen enklere, sier Østhagen.

– Vi laget et nytt skjema hvor man kun skal fylle ut navn, e-post og telefonnummer, og tilpasset kalenderen slik at man kun kan ha sammenhengende tidsperioder når man låner syklene, forklarer hun videre.

Ida Melby Lie Konsulent, Bydel Alna

Prøveprosjekt til evaluering

De ansatte på servicetorget møter innbyggerne med sykler, fulladet batteri, lås og hjelm. Før låntakerne kan rulle av gårde, må de signere en kontrakt som blant annet sier at hjelmen skal på hver gang sykkelen brukes.

Ved retur ber de låntaker om å fylle ut et evalueringsskjema for å høre hva innbyggerne tenker om tilbudet.

– Til nå har innbyggerne vært storfornøyde. Flere skulle ønske at de kunne låne sykkel gjennom hele sommeren, og det tar vi som et veldig positivt tegn, sier Melby Lie.

– Men dessverre må vi ta inn syklene hver dag for blant annet å lade batterier, forklarer hun.

Foreløpig er utlån av elsykler et prøveprosjekt, og utlånsperioden varer fra 19. juni til 31. august. Når prøveperioden er over, vil Bydel Alna evaluere tilbudet for å se om dette er noe som kan videreføres.

De vil også se på andre muligheter, som for eksempel utlån til ansatte i bydelen.

Oppfordrer til sykkelutlån

Ida oppfordrer andre bydeler som har sykler stående om å starte med sykkelutlån. Hun mener det vil bidra til at flere sykler – også de som ikke har råd, eller av en eller annen grunn ikke har egen sykkel.

I Bydel Alna har dette ikke ført til noen stor økonomisk belastning. De har valgt å kjøpe inn noen flere hjelmer og låser, samt hatt én service på de fem elsyklene.

– Utover det har sommerprosjektet bare vært positivt for oss. I tillegg har det vært veldig fint med et så godt samarbeid mellom etat og bydel. Det takker vi gjerne ja til mer av! avslutter Melby Lie.

Trykk her for å komme til utlånssiden i Bydel Alna – god tur!

Bookingløsningen: En digital løsning som gir innbyggere og frivillige organisasjoner mulighet til å låne kommunens lokaler, blant annet bydelslokaler og skoler. Og i sommer også elsykler i Bydel Alna.

May Lisbeth Midtgård Myrvang

Historieforteller Kultur, kommunikasjon og HR

May Lisbeth er historieforteller i Oslo Origo. Hun lager podcasten Tim Talks, lager video, tar bilder og jobber med direktesendinger på nett.