Skjermbilder fra appen som viser hvordan Oslonøkkelen ser ut
Skjermbilder fra den nye Oslonøkkelen

– Et klikk og rett inn!

Oslonøkkelen

Teamet bak Oslonøkkelen har hørt på en haug med tilbakemeldinger fra brukerne. Det har ført til store endringer. Nå slippes en helt ny versjon av appen for hele Oslo.

– Vi ønsket å ta det gradvis for å avdekke eventuelle feil. Derfor var det bare 3% av Android-brukerne som fikk prøve appen først. Det sier Anna Østhagen, som er team lead for gruppen som utvikler Oslonøkkel-appen.

Det kan være ekstra vanskelig å utvikle for Android, fordi det er veldig mange forskjellige versjoner av systemet. I tillegg er det mange telefoner der ute som aldri har blitt oppdatert. 

– Så det fins et utall nettlesere, operativsystemer og andre feil man kan gå i.  Derfor rullet vi ut appen bare til et fåtall først. Dette forklarer utvikler på Oslonøkkelen, Kim Betti.  

Nå har alle brukere fått tilgang på den nye versjonen, både Android og iOS-brukere.

Brukernes versjon

Det er under ett år sidenOslonøkkelen ble lansert, hva har skjedd som har gjort at Oslonøkkelen nå får en komplett remake?

– Hele hemmeligheten ligger egentlig i tilbakemeldinger vi har fått fra brukerne, sier Østhagen. Vi har fått mye tilbakemeldinger som har gjort at vi har valgt de løsningene vi har gjort, sier hun. 

Designer Anders Ekroll forteller at Oslonøkkelen fikk veldig mange brukere tidlig.

– Vi fikk raskt mange brukere og vi har stort spenn i brukergruppen, faktisk fra 16-98 år. For noen av de som brukte denne, så fungerte appen veldig godt. Med ett klikk fikk du gjort det du skulle. Men for andre, så fungerte det ikke i det hele tatt – og da fikk de en veldig dårlig opplevelse, sier han. 

– Et viktig eksempel er dette med innlogging. Før måtte du logge inn via ID-porten før du kunne gjøre noe som helst i appen. Så du visste ikke hva appen kunne tilby før du hadde logget inn. Nå har vi bestemt at du skal kunne bla deg rundt i appen uten å måtte logge inn. Du skal kunne se hva appen tilbyr uten å måtte logge inn, sier Ekroll. 

Selve innloggingen skjer først når du åpner en dør eller lignende, forteller Østhagen. 

– Dette har vi fått noen irriterte tilbakemeldinger på, sier Betti. Den aller største gruppen av brukere i dag er de som skal til de store gjenbruksstasjonene. Det er problematisk når noen har lastet ned appen og så finner de ut at de må logge inn for å få frem QR-koden når de skal inn. Dette skjer gjerne i køa på vei inn, og da skaper de mer kø for andre brukere, forteller han­.

Skjermbilder fra den nye Oslonøkkelen-appen
Skjermbilder fra den nye Oslonøkkelen-appen

All innsikten fra den gamle appen viste at det fungerte veldig godt for noen, og så var det andre det ikke fungerte så godt for. 

– Når ting fungerte som det skulle så var alt kjempebra. Men når noe ikke fungerte, så ble det fort trøbbel for folk, forteller Ekroll.  Noen ganger så forstod folk ikke hva de skulle gjøre, eller de forstod kanskje ikke at en knapp faktisk er en knapp. Andre ganger så forstod de ikke at om de trykket på noe så åpnet de faktisk en dør, nå ønsker vi å fortelle brukerne hva som kommer til å skje i appen.

Vi har gått for litt mer konvensjonelt design denne gangen. Mantraet er å fortelle brukerne hva som kommer til å skje, og deretter gi en tydelig beskjed om hva som har skjedd. Dette har vært etterspurt, sier Ekroll. 

 

Måtte gi plass til flere tjenester

Foreløpig er det et lite utvalg av tjenester i appen. Du kan bruke Oslonøkkelen til å åpne dørene på noen biblioteker og minigjenbruksstasjoner. I tillegg kan du bruke appen til å vise frem din egen Gjenbruks-ID. Dette er en QR-kode som du bruker for å slippe inn på de store gjenbruksstasjonene. Den beviser at du er innbygger i Oslo kommune .

Planen har lenge vært å utvide antallet tjenester i appen. Det har også ført til at appen måtte oppdateres. Den gamle versjonen viste frem alle stedene i en kartløsning. 

– Den gamle appen var ikke like egnet til å ta inn mange nye tjenester. La oss si at vi får 400 lokaler du kan booke. Da er det 400 punkter i kartet å forholde seg til, og det går ikke. Det er altfor mye. Vi kunne løst det med filtrering, men det ville blitt mye klikking og skjuling. 

Den nye løsningen er en såkalt «rett-inn-knapp».

Vi forsøker å forstå hva brukeren ønsker å gjøre, for da blir det mindre klikking for brukeren selv. Vi tror at i de aller fleste tilfellene så bruker folk appen når de står utenfor et lokale eller et sted og trenger å åpne den døra eller vise frem Gjenbruks-ID, sier Betti.

Dersom du har gitt appen tillatelse til å bruke GPS’en på telefonen din, så vil den gi deg et forslag til en handling. For eksempel, står du ved Haraldrud gjenbruksstasjon, så vil appen foreslå å vise deg QR-koden slik at du slipper inn der. Eller om du står utenfor et bibliotek som har meråpent, så vil appen foreslå dette for deg. Dersom du ikke er i umiddelbar nærhet av noen ting, så vil den bare vise deg de nærmeste stedene. 

brukertester.jpg
En bruker får teste den nye appen

Jeg er veldig spent, fordi den «rett inn»-knappen vi har nå, den er vrien å brukerteste, det blir spennende å se åssen den fungerer, sier Ekroll. 

Svært mange av brukerne av Oslonøkkelen er innbyggere som skal inn på en av de store gjenbruksstasjonene. 

–  Så mange som 90% av brukerne våre skal bare hente opp Gjenbruks-ID når de skal levere noe på gjenbruksstasjonene, så vi får lett stempel som en «søppel-app». De brukerne som brukte Gjenbruks-ID hadde lite forståelse for at appen også var noe annet. For dem var dette bare en klønete måte å få vist frem Gjenbruks-ID. 

Den beste måten å komme dit blir rett og slett å få flere tjenester, sier Østhagen. Vi må kunne vise at vi gjør andre ting også. Vi håper at dette blir litt lettere i den neste versjonen. 

Målet vårt er at Oslo skal bli en åpen og tilgjengelig by. 

– Det innbyggerne syns er utilgjengelig, det ønsker vi å tilgjengeliggjøre, sier Østhagen. 

 

Skal lære av egne og andres feil

Nå vil teamet finne ut hvordan brukerne faktisk bruker appen. Nå vil det bli mulig å se hvor lenge folk bruker appen,  hvor mange som bruker den og hva de bruker den til.

– Frem til nå så har vi kun hatt kvalitative data, altså data vi har fått ved å snakke med brukere og ved å observere brukertester og lignende. Med den nye appen så har vi installert Google Analytics og Firebase, slik at vi kan se bruksmønsteret til brukerne vi tester. Da kan vi designe appen annerledes for å gjøre det mer brukervennlig, sier Betti og tilføyer:

– Dette er selvfølgelig anonymisert og ikke personinfo. Vi er absolutt ikke interesserte i hvem som bruker appen, og du blir ikke overvåket, avslutter han.

  • Om forfatteren
    Håkon Jacobsen

    Multimedieprodusent Kultur, kommunikasjon og HR

    Håkon Jacobsen (38) er multimedieprodusent i Oslo Origo. Håkon har ansvaret for foto- og videoproduksjon, infografikk og innhold på dette nettstedet.