Dette er Oslo Origo
Oslo Origo er kommunens digitaliseringsetat. Vi lager løsninger som gjør hverdagen enklere for byens innbyggere og ansatte. For deg betyr det enklere barnehageopptak, meråpne biblioteker, bedre søknadsskjemaer og mer treffsikker helsehjelp på legevakta.
Vi er stolte av å ha masse dyktige og innmari hyggelige folk om bord, som kan teknologi, design, endringsledelse, informasjonssikkerhet og personvern. Sammen jobber vi tverrfaglig for å omsette all vår kompetanse i bedre kommunale tjenester.
Men vi er mye mer enn bare et miljø for folk som kan digitalisering. Vi har etablert satsinger innen flere store tjenesteområder, som gir oss innsikten til å løse sammensatte problemer med presise verktøy.
Samarbeid på tvers
Vi bryter ned utfordringer i håndterbare deler, løser dem steg for steg, og justerer kursen underveis. Slik skaper vi raske gevinster, samtidig som vi holder fokus på de langsiktige målene. Vi sørger for å få tilbakemeldinger fra brukerne tidlig og ofte, slik at vi hele tiden kan justere og forbedre løsningene våre.
Men vi ville ikke fått til noe på egen hånd. Fagekspertisen hos bydelene og etatene, som står tettest på innbyggerne, er essensiell. Bare sammen kan vi skape løsninger som virkelig gjør en forskjell for både innbyggere og ansatte.
Fra digitalisering til transformasjon
Da vi startet som et prosjekt i 2017, fikk vi ansvaret for å utvikle fellesløsninger som skulle forenkle prosesser på tvers av kommunens etater. Det satte fart på digitaliseringen i kommunen og hjalp oss å forbedre deler av brukerreisene. Men etter hvert forstod vi at fellesløsninger alene ikke kunne skape de store, nødvendige endringene i hvordan vi leverer tjenestene til innbyggere.
I 2020 ble vi etablert som etat, og kom i en bedre posisjon til å drive langsiktig utvikling. Da kunne vi komme tettere på behovene i kommunen, og ta et større ansvar for å forbedre tjenester for både innbyggere og ansatte.
Vi har beveget oss fra bred digitalisering til mer målrettede tjenestenære satsinger, som lar oss angripe noen av kjerneutfordringene i kommunen.
Dette leverer vi
Overgangen fra spredte fellesløsninger til å jobbe dypere med konkrete tjenesteområder har gitt tydelige resultater. Sammen med virksomhetene vi samarbeider med, har vi gjort store framskritt innen helse, oppvekst og frivillighet, med flere tusen sparte arbeidstimer og bedre og mer tilgjengelige tjenester for innbyggerne.
Utvalgte effekter:
- Automatisering av søknader om redusert barnehagepris gjør det langt enklere for rundt 6000 familier med lav inntekt å få den prisreduksjonen de har krav på.
- Saksbehandlere innen barnehage har fått frigjort rundt 30 000 arbeidstimer.
- Oslonøkkelen og bookingløsningen har gjort det enklere for frivillige å få tilgang til kommunale lokaler, også utenfor åpningstid. Dette har frigjort 27 000 timer for ansatte og ført til økt aktivitet og flere sosiale møteplasser – som igjen bidrar til å redusere utenforskap.
- Vi har gitt helsepersonell på legevakta digital tilgang til pasientdata og bilder fra Oslo universitetssykehus, og dermed redusert ventetiden og gjort helsehjelpen mer treffsikker.
- Vi har gjort det enklere for eldre å finne helsefremmende tilbud i nærområdet. Flere friske leveår har spart samfunnet for rundt 235 millioner kroner.
- Digitalisering av skjemaer og søknader har gjort det enklere, tryggere og raskere for innbyggere og og virksomheter å få og gi tilgang til hundrevis av kommunale tjenester.
Samfunnsfloker og fremtiden
Oslo står overfor store utfordringer i samfunnet, som økende sosial ulikhet, klimaendringer, og en aldrende befolkning. Disse samfunnsflokene, som er beskrevet i kommuneplanens samfunnsdel, krever innsats fra alle virksomhetene i kommunen, inkludert Origo. Vi er klare til å bidra.
Vi jobber for tiden med å definere samfunnsoppdraget vårt som vil sette en tydeligere retning for årene framover. Men det er ingen tvil om at vi vil fortsette å jobbe for å gjøre kommunens tjenester enklere og mer tilgjengelige for både innbyggere og ansatte.
Målet er at innbyggerne skal få riktige tjenester enklere og raskere, og at kommunens ansatte kan bruke mer av tiden sin der det virkelig trengs.