Utviklingsopplevelser
I Origo har vi flere produktområder som jobber med ulike digitale løsninger og tjenester. Men hvordan kommer man egentlig i gang med å lage digitale produkter for Oslo kommune?
Se for deg at dere er en gruppe som skal bygge en stor by av Lego. Da vil det være enklere for dem som skal bygge, at alle klossene og byggeinstruksjonene er enkelt tilgjengelig. Samtidig vil det være en fordel at de som bygger ulike ting, enkelt kan dele og få informasjon om hvordan hele byen ser ut.
Litt sånn er det også når man skal lage digitale løsninger for kommunen. Det er mye som skal gjøres riktig før man i det hele tatt kan starte med eksempelvis å produsere kode. Utviklingsopplevelser sin oppgave er å lage en slags felles verktøykasse som er både sikker og brukervennlig. Det gjør at de ulike teamene i Origo kan komme raskest mulig i gang med å fokusere på produktet de skal lage.
Dette jobber vi med
Utviklingsopplevelser består av tre ulike team. På hver sin måte hjelper de folka i Origo med å kunne gjøre jobben sin på best mulig måte.
- Et team lager verktøy som gjør det enkelt og trygt når man skal sette opp den tekniske infrastrukturen, slik at fokuset kan være på å lage gode, digitale tjenester.
- Et annet team lager et felles designsystem for alle som lager digitale produkter i Origo. Det er en samling av retningslinjer og verktøy som gjør det enklere å lage digitale løsninger som ser like ut og fungerer godt. Det gjør at Oslos visuelle identitet blir ivaretatt i alle våre løsninger. Samtidig sørger det for at løsningene blir universelt utformet og er mest mulig tilgjengelig for alle.
- Et tredje team lager verktøy som gjør det enkelt og trygt for teamene i Origo å samle, dele og visualisere data. At våre digitale løsninger er basert på gode data er blant annet viktig for å bedre forstå hva brukerne trenger, og hvordan tjenesten kan bli bedre.
Dette betyr det for deg
Utviklingsopplevelser jobber altså ikke direkte med å lage løsninger for deg som er innbygger i Oslo.
Likevel har de stor innvirkning på de digitale tjenestene som leveres i kommunen.
I samarbeid med våre driftsleverandører sørger de for at løsningene våre er sikre og stabile. Og de gjør det mulig for tjenestene å være datadrevne, som betyr at de tilpasses behovet til innbyggerne. Det gjør også at de enklere kan tilpasses basert på brukernes faktiske erfaringer.
I tillegg sørger de for at løsningene som utvikles ser enhetlige ut.
De gjør det mulig for teamene i Origo å jobbe raskere og mer effektivt med å lage digitale løsninger, slik at vi skal kunne dekke flere behov med kapasiteten vi har tilgjengelig. Dette betyr at du som innbygger får tilgang til flere og bedre tjenester på kortere tid.
Totalt sett bidrar Utviklingsopplevelser til å gjøre at vi kan levere digitale tjenester som er pålitelige, brukervennlige og har høy kvalitet.
Dette leverer vi
Vi har tre hovedmål: å øke utviklingsfarten, frigjøre kapasitet for teamene og gjøre det enklere å ivareta sikkerhet og etterlevelse. Disse målene støtter alle teamene i Origo og bidrar til bedre tjenester for innbyggerne.
Utviklingsopplevelser ble etablert som et nytt produktområde i Origo mot slutten av 2022. Siden den gang har de levert en rekke verktøy og byggeklosser som er viktig for at vi skal kunne lage produkter og løsninger av best mulig kvalitet. Vi kan blant annet nevne:
- Punkt: Origos designsysten - som består av retningslinjer og komponenter som sikrer enhetlig design og tilgjengelighet i alle løsninger.
- Brolagt sti for infrastruktur: Et verktøy for teknisk infrastruktur som gjør det enklere å komme i gang med utvikling.
- Bydelsfakta: En løsning som visualiserer statistikk om Oslos bydeler for å skape innsikt i levekår og bomiljø.
- Maskinporten-integrasjon: En løsning for tilgang til Maskinporten, som gjør at teamene i Origo enkelt kan hente data fra de offentlige registrene. Slik at de kan bruke dataene for å utvikle tjenester.
- Dataplattformen: tilgjengeliggjør data fra SSB, Statistikkbanken og en rekke andre steder som de ulike teamene kan benytte seg av.
- OKR-tracker: Et verktøy som hjelper alle teamene i Origo med å definere mål, nøkkelresultater, og at fremdriften blir fulgt opp.
I tillegg er det verdt å nevne at Utviklingsopplevelser har sørget for dette:
- Innbyggertjenestene vi har laget har hatt en oppetid på 99,9 prosent.
- Over sju endringer blir implementert i produksjon i snitt hver uke per team, noe som tilsvarer 80-90 endringer totalt. Dette sier noe om hvor ofte kode blir rullet ut i produksjon.
- Det tar i snitt omtrent fem dager fra en utvikler begynner å jobbe med en kode, til den blir implementert og rullet ut i produksjon.
Veien videre
Systemer og verktøy krever kontinuerlig arbeid, vedlikehold og utvikling for at det skal kunne fortsette å dekke behovene til brukerne. Derfor jobber Utviklingsopplevelser med konstant forbedring og videreutvikling av systemstøtten, slik at utviklingsprosessen blir så effektiv og brukervennlig som mulig, også i fremtiden.
Målet er å skape en utviklingsopplevelse som er så enkel, sikker og innovativ som mulig. Det vil være til fordel for både utviklerne våre, men også for deg som er innbygger i Oslo.