Helsearbeider i sykehuskorridor, foto

Helsedata i Oslo

Helsedata i Oslo er en felles satsing på e-helse i Oslo kommune.

Vi jobber for at helsepersonell skal ha informasjonen de trenger for å gi deg rask og treffsikker behandling. Det krever gode digitale verktøy og systemer som snakker godt sammen. 

Vi er avhengige av målrettet digitalisering for å effektivisere og fremtidssikre helsevesenet. Med rett informasjon til rett tid kan helsepersonell ta bedre beslutninger tidligere. Da hever vi kvaliteten på behandlingen og frigjør nødvendig kapasitet i helsetjenesten.

Helsedata i Oslo er et samarbeid mellom Helseetaten, Sykehjemsetaten og Oslo Origo. Sammen oppnår vi mer helhetlige og koordinerte helsetjenester i Oslo kommune.

Dette jobber vi med

Vår kompetanse brukes til å utvikle, videreutvikle og anskaffe digitale helseløsninger i Oslo kommune. Vi fokuserer på løsninger som gir helsepersonell presis og oppdatert informasjon om pasientene sine. Blant annet forenkler vi tilgangen på journaldokumenter og vitale målinger, og jobber med å forbedre pasientreisen for deg som innbygger.

Vi samarbeider med lokale, regionale og nasjonale partnere – i både privat og offentlig sektor – for å gjøre din helsehjelp mer sømløs. Kommunale og statlige helseaktører bruker nemlig mange forskjellige systemer, og vi har mye å tjene på å bygge broer mellom disse.

Vi sørger for at deling av helsedata innfrir strenge krav til personvern og informasjonssikkerhet. Sikker digitalisering av helsedata bidrar også til færre papirlapper og andre nødløsninger, som gjør opplysninger sårbare.

Dette betyr det for deg

Du skal slippe å måtte huske og gjenta viktige opplysninger om helsen din når du trenger hjelp. Helsepersonell bør ha tilgang til presis og oppdatert informasjon om deg – der og når de trenger den.

Når du kommer til legevakten, vil du at helsepersonellet har god oversikt over hvem som bør prioriteres i køen. Har du vondt i brystet, vil du at legevakten raskt skal kunne se journaldokumenter fra sykehuset du var innlagt på i fjor.

Du vil også at de lett kan sammenligne dagsformen din med tidligere EKG-er. Og blir du sendt til skadelegevakten for å ta røntgen, vil du unngå at legen din må vente et døgn på bildene.

Helsedata i Oslo hjelper deg ved å hjelpe kommunens helsepersonell. Jo bedre informasjon og systemstøtte de har til rådighet, desto mer treffsikre og effektive blir de i jobben sin. Det er de også nødt til å være for å kunne håndtere stadig flere pasienter de kommende årene.

Dette leverer vi

Helsedata i Oslo har bidratt til at legevakt og kommunal akutt døgnenhet (KAD) har digital tilgang til journaldokumenter fra Oslo universitetssykehus. I tillegg kan legevakten se bilder fra radiologiske undersøkelser, som reduserer ventetiden på CT- og røntgenbilder fra skadelegevakt og sykehus.

Vi har også bidratt til å digitalisere EKG på legevakten, slik at helsepersonell ikke lenger må bruke tid på utskrift og arkivering av papir-EKG. Å kartlegge pasientens form over tid er mye enklere når man kan hente opp EKG-er digitalt.

Vi bidrar til bedre pasientflyt på legevakten med et verktøy for selvregistrering av pasienter, som også gir helsepersonell bedre oversikt over pasienter og hastegraden deres. Gjennom å integrere køsystemet med pasientjournalen, forbedres også logistikken på legevakten og skaper sømløs innsjekk for pasienter som har ringt legevaktsentral på forhånd. 

Bedre informasjonsflyt fører til bedre kliniske vurderinger, spart tid og færre uønskede hendelser. Det betyr i første rekke at flere pasienter får best mulig hjelp, men også at kommunen unngår store kostnader knyttet til feilbehandling. 

Til nå har løsningene våre bidratt til at kommunen både unngår betydelige kostnader og frigjør tusenvis av arbeidstimer. Gjennom høyere effektivitet og kvalitet i helsetjenesten anslår vi enda høyere gevinster for perioden 2025–2028.

Veien videre

Vi jobber for at kommunens helse- og omsorgstjenester kan legge faksmaskinen bak seg og se fremover. Vår visjon er en arbeidshverdag hvor digital informasjonsflyt lar helsepersonell yte bedre og raskere helsehjelp.

Fremover skal vi sørge for at også kommunal akutt døgnenhet (KAD) får tilgang til radiologiske bilder fra Oslo universitetssykehus (OUS). Til legevakten jobber vi blant annet med en digital løsning for triage, en ny løsning for vitale målinger og tilgang på journal fra ambulanse.

I tillegg leder vi en utredning om modernisering av journalsystemer i kommunen. Her vil bedre systemstøtte ha stor betydning for effektivitet og trygghet, som kommer pasientsikkerheten til gode på en rekke måter.

Helsedata i Oslo ble dannet fordi vi er avhengige av å gjøre fremskritt innen helseteknologi i Oslo kommune. Skal vi ruste oss for utfordringene som sektoren nå står overfor, må vi gripe mulighetene som ligger i digitale teknologier og arbeidsprosesser.