Bo hjemme lenger
Befolkningen vår kommer i årene fremover til å bestå av stadig flere eldre mennesker. Det betyr at flere eldre vil ha behov for tjenester og bistand fra det offentlige.
Ved hjelp av bedre planlegging, bruk av forebyggende tiltak og mer målrettede tjenester kan man spare helsetjenesten for både tid og ressurser, samtidig som befolkningen kan leve gode liv hjemme.
Bo hjemme lenger utvikler digitale løsninger som bidrar til nettopp at flere kan bo hjemme lenger.
Vi jobber for at både de eldre selv, deres pårørende og ansatte i bydelene enkelt skal kunne finne riktig hjelp til riktig tid, uansett hvor de bor i byen. Ved å gjøre at innbyggerne selv kan løse mange av sine behov, bidrar det til at tjenestene blir mer tilgjengelige. Samtidig gjør det at de ansatte i for eksempel hjemmesykepleien kan bruke mer tid på innbyggerne, og mindre på administrative oppgaver.
Dette jobber vi med
Bo hjemme lenger jobber tett sammen med både Helseetaten og en rekke bydeler i Oslo. Deres oppgave er å bidra til at de ulike bydelene i Oslo kan møte eldrebølgen på en god måte. Derfor jobbes det med å utvikle digitale løsninger som skal bidra til dette.
Dette er de viktigste løsningene Bo hjemme lenger jobber med:
- Helseveiviseren – En digital plattform som gir eldre i Oslo oversikt over forebyggende lavterskeltilbud innen ulike kategorier. Her kan du få hjelp til å finne alt fra turgrupper, til datakurs eller råd om psykiske helseutfordringer hvis du føler deg ensom.
- Digital søknad om helse- og omsorgstjenester – Et brukervennlig digitalt skjema som erstatter tidligere PDF-skjema, forenkler søknadsprosessen, og gir saksbehandlere mer strukturerte data.
- Tjenesteveileder – En digital veileder som hjelper innbyggere med å finne passende lavterskeltilbud basert på deres helse og livssituasjon, og gir ansatte anbefalinger for videre oppfølging.
- Transportlogistikk for hjemmetjenesten – Et verktøy for å optimalisere rutene og håndtere arbeidslister i hjemmetjenesten, som skal frigjøre tid fra administrasjon slik at tiden heller kan bli brukt til å ta seg av innbyggerne.
Dette leverer vi
Bo hjemme lenger utvikler løsninger som kommer både innbyggere og ansatte i 15 bydeler i Oslo til gode. Ved at befolkningen i Oslo holder seg frisk lenger, kan behovet for kostbare tjenester fra kommunen bli utsatt.
Gevinstene av dette er store, både med tanke på å spare penger og ved å frigjøre tid for ansatte i kommunen. Vi anslår den økonomiske gevinsten til å være på omtrent 235 millioner kroner fram til nå, takket være flere friske leveår som følge av økt fysisk aktivitet. Fra 2025 til 2028 har vi estimert at de økonomiske gevinstene vil havne på over 300 millioner kroner. Gevinstene kommer hovedsakelig av at behovet for tyngre helsetjenester som korttidsopphold på sykehjem og i hjemmesykepleien vil bli redusert, ved at flere benytter seg av lavterskeltilbud og får bedre helse.
Vi anslår samtidig at løsningene per nå har bidratt til å frigjøre omtrent 25 000 timer for ansatte, og at dette kommer til å øke ytterligere til over 450 000 timer i perioden 2025 til 2028. Denne økningen vil i stor grad komme på grunn av bedre planlegging av rutene og redusert transporttid i hjemmetjenestene, som følge av planlagte nye løsninger.
Ellers er det verdt å nevne at Helseveiviseren i 2023 ble brukt omtrent 20 000 ganger. Ifølge Helsedirektoratets kalkulator vil du i snitt kunne få over tre ekstra leveår, og sju ekstra friske leveår, dersom du er over 60 og går fra å være inaktiv til å bli delvis aktiv. Å gi flest mulig personer i Oslo disse ekstra friske leveårene vil derfor kunne ha en veldig stor betydning i årene som kommer.
Kort oppsummert bidrar løsningene våre til:
- Forbedret brukeropplevelse
- Økt selvbetjening
- Økt tilgjengelighet
- Bedre forventningsstyring
- Riktig behandling, til riktig tid
- Økt datakvalitet
- Bedre styringsdata
- Økt likebehandling
Dette betyr det for deg
Bo hjemme lenger har gjort det mye enklere å få oversikt over og søke om helse- og omsorgstjenester, ved at søknadsprosessen har blitt digitalisert. Det gjør at tjenestene blir mer effektive, målrettede og brukervennlige.
Nå kan du søke hjemmefra, uten å måtte printe ut og poste papirsøknader på gamlemåten. Det gjør i tillegg at søknadene kommer direkte inn i fagsystemet, som også bidrar til at du som ansatt i kommunen sparer mye tid på saksbehandling.
Uansett om du er innbygger eller pårørende kan du enkelt finne en oversikt over lavterskeltilbud og en rekke tjenester, uten at du trenger å ringe eller møte opp noe sted fysisk. Nå kan mange gjøre disse oppgavene helt selv uten å måtte kontakte kommunen direkte. Det bidrar til å gjøre tjenestene mer tilgjengelige samtidig som det avlaster de ansatte i kommunen. Dermed blir tjenestene mer tilgjengelige og man får raskere tilgang til dem.
Det viktigste å ta med seg er uansett at alle disse løsningene bidrar til at Oslos innbyggere får bedre helse. Det gjør at flere kan være friske lenger og bo hjemme noen ekstra år, noe som er veldig viktig i møte med eldrebølgen. Ved at de ansatte sparer tid på administrasjon kan de bruke mer tid på innbyggerne.
Sjekk gjerne ut Helseveiviseren her.
Veien videre
Fremover vil vi fortsatt jobbe med å sikre at det er lett å finne riktig helsetilbud, og at ansatte kan bruke mer av tiden sin på innbyggerne.
Blant annet skal vi
- gjøre det lettere å være selvbetjent med å finne og bruke riktig helsetilbud på nettsidene til Oslo kommune.
- gjøre det lettere å se om du burde søke om en helsetjeneste eller ikke.
- gjøre det mye enklere å planlegge arbeidshverdagen i hjemmetjenestene, slik at ansatte får mer tid til innbyggerne.