Ny løsning for helsedata på fem uker
Helseteknologi er ikke alltid omfattende og tungrodd. Da team vitalia ville lage noe nyttig for Oslo legevakt, satte de seg mål om å gå fra idé til innføring på fem uker.
Ved observasjonsposten på Oslo legevakt er det kritisk å ha god oversikt over pasientenes helsetilstand. Disse pasientene er ikke friske nok til å sendes hjem, og kan brått bli verre.
Sykepleiere tar derfor jevnlige målinger av hver pasient, og beregner en skåre som gjør det lettere å spore utviklingen. Men å overføre målingene fra pasientmonitoren til journalsystemet har hittil vært en manuell prosess med penn og papir.
Dette må da kunne gjøres digitalt, tenkte team vitalia, som tilhører helsedata i Oslo, Helseetaten og Origos felles satsing på e-helse. De ga seg selv fem uker på å levere noe som både skulle frigjøre tid og styrke pasientsikkerheten ved observasjonsposten.
Resultatet ble en enkel digital løsning som har endret måten helsepersonellet jobber på.
Dataoverføring for hånd
Tid og presisjon er dyrebart på legevakten. Når en prosess gjentas flere ganger per pasient per døgn, er det derfor ønskelig at den er minst mulig manuell.
Ved observasjonsposten tas det mange vitale målinger ved hver vakt. Metoden har vært at en sykepleier gjør målinger av pasienten og noterer opplysningene på papir. Etterpå blir opplysningene tastet inn i det elektroniske journalsystemet for hånd – gjerne to og tre ulike steder.
Dette har tatt unødig tid og medført en unødig risiko for feil. Da team vitalia i høst kunne vie noen uker til et konkret problem ved observasjonsposten, falt valget på en digital løsning for rask og sikker overføring av vitale målinger. Tidligere har de blant annet jobbet med utvikling av digital EKG.
– Vi er alltid opptatt av å snakke med brukerne tidlig og få innsikt i behovene de har. Helt fra starten av har dialogen med personellet her på observasjonsposten vært veldig nyttig. I samråd med dem bestemte vi oss for å lage en MVP, sier vitalias produktleder, Marie Prebensen Juell.
Tidlig lansering
En MVP er en enkel og tidlig versjon av en ny løsning. MVP-en har akkurat nok funksjonalitet til å ha verdi fra start, og er et utgangspunkt man trinnvis kan bygge videre på.
For å komme raskt i gang med utviklingen bygget vitalia løsningen i et eget testmiljø. Slik fikk de testet koden og simulert hvordan programvaren ville fungere.
Hva er MVP?
Et minimum viable product er en veldig enkel versjon av et produkt. MVP-en inneholder kun det viktigste som trengs for å teste ideen og få tilbakemeldinger. Dette lar oss bygge på erfaring fremfor antakelser.
Ved å begynne smått og forbedre gradvis er det mindre fare for at det ferdige produktet vil bomme på brukerbehovet. Dette er vanlig praksis i miljøer som jobber smidig, som Origo.
– Samtidig måtte vi vurdere hvor mye testing vi skulle ta oss tid til før vi lot brukerne prøve selv. Vi lærer alltid mer av å observere faktisk bruk enn av tørrtrening, forteller Marie.
Fordelen med å lansere en MVP er at man raskt får høstet erfaringer å justere seg etter. Ulempen er at produktet er uferdig, og dermed kan oppføre seg uforutsigbart.
Duplikatmysteriet
MVP-en skulle sende målingene fra pasientmonitoren til en ny løsning som var tilgjengelig via journalsystemet. Derfra kunne helsepersonellet kopiere opplysningene tilbake i pasientens journal.
Men da vitalia først innførte MVP-en på observasjonsposten, oppsto et mystisk fenomen.
– Vi la merke til at de samme målingene tikket inn med noen minutters eller timers mellomrom. Det gjorde det vanskelig for sykepleierne å vite hvilke målinger de skulle forholde seg til, forklarer Marie.
Etter litt detektivarbeid – og en tilfeldig observasjon – oppdaget teamet at monitorene sendte nylige data på nytt hver gang de ble skrudd på.
Teamet valgte å ta ned løsningen i noen dager for å nøste opp i det. De overflødige sendingene ble helt enkelt filtrert ut, slik at sykepleierne kunne være sikre på at de hadde kontroll på sine målinger.
Godt mottatt
På bare noen få intense uker var løsningen klar til å tas i bruk. Teamet var spent på mottakelsen.
– Selv når vi vet at vi lager noe som gir verdi, vet vi aldri hvor mange som faktisk tar løsningen i bruk. Derfor er vi alltid spente på hva brukerne selv synes, sier Marie.
Responsen etter lanseringen i oktober har vært veldig god. Nå som disse målingene kan overføres heldigitalt, brukes vitalias løsning allerede fire av fem ganger.
– At teamet har latt oss teste og gi tilbakemeldinger underveis har gjort samarbeidet veldig effektivt. Den nye metoden er både mer praktisk og mye raskere. I tillegg styrker det pasientsikkerheten at målingene går sømløst inn i pasientens journal, og det gjør livet som sykepleier enklere, sier fagsykepleier Linda Teigen.
Mer i 2025
Fremover planlegger team vitalia å gjøre løsningen enda bedre. Etter jul er målet å sørge for direkte integrasjon med journalsystemet, slik at målingene kan sendes rett inn i pasientens journal med et tastetrykk.
I tillegg vil de jobbe med å fjerne en begrensning på hvilke pasienter løsningen kan brukes på. Dagens dataflyt støtter bruk på pasienter med fullt fødsels- og personnummer, men ikke turister eller innbyggere som ikke er tildelt personnummer ennå.
– Helseteknologi er sammensatt, og det er ikke alt vi får gjort på fem uker. Samtidig er det motiverende å ha fokusperioder der vi klarer å levere håndfaste produkter på kort tid. Vi trenger å ta både de små og de store løpene hvis vi skal gi helsepersonellet det de trenger for å gjøre jobben sin, avslutter Marie.