Mann med laptop står bak en kunstig sky laget av bomullsvatt og hønsenetting
Med hodet i sky: Kristoffer XXX programmerer skyen sin

Med hodet i sky

Kan det komme noe nyttig ut av bomull, hønsenetting, Raspberry PI og litervis med cola?

Jevnlig arrangeres det hackathon i Oslo Origo, men det har vært vanskelig i det siste. Strenge regler for hjemmekontor og sosial avstand, har ikke akkurat gjort det mulig å møtes i større grupper - før nå.

Oslo Origo arrangerer hackathon en eller to ganger i året. Dette er et tiltak for å booste kreativiteten til de ansatte og for å bedre arbeidsmiljøet i etaten. Målet er at dette skal komme til gode i arbeidet med mer seriøse, dagligdagse oppgaver senere.

Denne gangen foregår det en hackathon litt utenom det vanlige i Origos lokaler i Oslo sentrum. Deltakerne i denne hackathonen skal lage sin egen sky med LED-lys inni.

– Strengt tatt er det en slags avansert varsellampe som skal lages, sier utvikler Erlend Schei. Ved å koble denne LED-skyen til annen elektronikk - og til internett, kan vi kanskje komme opp med noen gode ideer vi kan bruke senere.

– Men akkurat dette er først og fremst en kreativ lek, sier han.

Hvilken sky syns du er best? Se deltakernes bidrag under:

Kim Betti - Oslonøkkelskyen

Mann ser på kunstig sky han har laget selv
Kim Betti beundrer egen kreasjon

Kim Betti er utvikler for Oslonøkkelen, har tatt med seg kunnskapen derfra til skyverkstedet.
– Jeg har laget en Oslonøkkelsky. Den er koblet til Oslonøkkelens systemer, og hver gang noen bruker appen til å komme seg inn et sted, lyser denne grønt. Dersom det blir en feil et sted i systemet, lyser den rødt.

Cecilie H. Rørås - Plantevarsler

En kvinne justerer en hjemmelaget sky av bomullsvatt
Frem med vannkanna! Planten er tørr!

Cecilies sky overvåker tilstanden til en plante.

– Skyen min er koblet direkte til en fuktsensor som ligger i en plante. Skyen gir dermed beskjed om planten har fått nok vann. Dersom skyen lyser grønt, er fuktigheten OK. Ved rødt lys bør du finne frem vannkanna, men dersom planten får for mye vann, så blinker denne skyen blått, sier hun.

Thomas Torp / Paul Beskow - Tordenskyen

Mann putter hele armen inn i en kunstig sky han har laget selv.
Denne skyen er fylt med LED, ikke kalver.

– Dette skulle være en tordensky. Vi skulle integrere denne med yr.no, slik at vi fikk en regnvær- eller tordensky basert på værmeldingen, men vi ble dessverre ikke ferdig med denne.

Anders Ekroll og Isak Solheim - Øl- og regnsky

To menn lodder elektronikk
Anders Ekroll og Isak Solheim lodder elektronikk som skal inn i skyen

– Vi ønsket å lage en sky som var multifunksjonell. Det skulle regne fra den, den skulle slippe ut damp. Vi har laget et sinnrikt system med en liten vannpumpe og en ultralydmaskin som skaper en slags vanndamp.

Og sist men ikke minst, den skulle også slippe fra seg ølbokser.

– Vi koblet en mekanisme til Oslonøkkelen, så man kunne bruke den appen til å kjøpe øl ut fra skyen.

Armin Bårdseth og Julius Pedersen - værsky

To menn og en kvinne diskuterer sammen, under en kunstig sky.
Cecilie H. Rørås, Armin Bårdseth og Julius Pedersen med sin norske sky

– Vi har laget en værsky. Den er koblet til yr.no og den reagerer på temperaturer ute. Dersom det er over 23 grader, lyser den rødt. Over 14grader er den grønn. Er det varmere enn -3 grader vil den lyse gult, og blått dersom det er kaldere enn -3 grader.

Skyen endrer farge hver andre time.

Erlend Schei - Multispråklig sky

Mann holder seg for øynene ved en pult. Foran ham henger en kunstig sky.
Erlend fortviler over tekniske vanskeligheter

– Mitt formål var å lære hva vi kunne bruke en Raspberry PI til. Men skyen min gjør dessverre absolutt ingenting. Jeg forsøkte å lage skyen slik at den kunne styres med mange forskjellige programmeringsspråk. Men jeg klarte bare ett språk. Så det ble ikke helt supernyttig. Den er strengt tatt bare et veldig avansert regnbueflagg, sier han.

Simen Heggestøyl - Stemmestyrt sky

Mann snakker til hjemmelaget sky.
Simen snakker i skyen

– Den kan bytte farge basert på hva du forteller den til å være. Det er det at den er stemmestyrt som er det kule. Det er en liten USB-mikrofon inni her, og den prøver å gjenkjenne hva du sier og koble det til en fargekode.

Den kan ikke noe annet, men det var dette jeg ønsket å utforske litt.

Hvilken idé syns du var best?

Håkon Jacobsen

Multimedieprodusent Kultur, kommunikasjon og HR

Håkon Jacobsen (38) er multimedieprodusent i Oslo Origo. Håkon har ansvaret for foto- og videoproduksjon, infografikk og innhold på dette nettstedet.