Mest stilte spørsmål
Å komme i gang med et skjema
Hvordan får jeg tilgang til Skjema Studio?
Ved å sende en e-post med PRK-nummeret ditt til: skjema@oslokommune.zendesk.com
Et PRK-nummer ser for eksempel slik ut: OOO223344
Vi oppretter da en bruker for deg og så kan du logge inn med PRK-nummeret ditt og tilhørende passord her: https://studio.skjema.oslo.kommune.no/
Koster det noe å bruke Skjema Studio?
Å bruke Skjema Studio er gratis. Det kan komme noen kostnader fra andre aktører i kommunen, for eksempel hvis skjemaet skal sendes til arkiv (websak).
Hva gjør jeg hvis jeg har glemt brukernavn og passord?
Brukernavn er PRK-nummeret ditt. Du kan bytte passord her: https://prk-passordbytte.app.oslo.kommune.no/glemt-passord
Å endre, teste og publisere et skjema
Hvordan tester jeg om skjemaet fungerer som det skal?
Du tester at skjema fungerer ved å publisere det til test.
Slik gjør du dette:
-
Trykk på knappen “publisering”
-
I oversikten over tidligere publiseringer, som nå åpent seg trykker du på knappen “Publiser skjema xx”
-
Velg “Publiser til miljø: TEST” i pop-up vinduet
-
Velg “Gå til skjema”
-
Lenken åpnes i en ny fane. Du kan nå logge inn i skjemaet med test- ID
Her finner du en oversikt over test ID-er du kan bruke
Hvordan endrer jeg teksten på e-post-kvitteringen?
Du kan dessverre ikke gjøre det selv (enda). Send en e-post til skjema@oslokommune.zendesk.com med skjemanummer og hvilken tekst som skal endres eller legges til. Så endrer vi for deg.
Hvordan endrer jeg utløpsdatoen for et skjema?
Du kan kun endre utløpsdatoen selv hvis du har tilgang til å publisere skjemaer til produksjon. Har du ikke tilgang til å publisere skjemaet til produksjon selv, send en e-post til skjema@oslokommune.zendesk.com med skjemanummer og ønsket utløpsdato, så endrer vi for deg.
Har du tilgang, endrer du utløpsdato slik:
-
Trykk på knappen “publisering” i Skjema Studio
-
I oversikten over tidligere publiseringer, som nå åpent seg, trykker du på knappen “Publiser skjema xx”
-
Velg “Publiser til miljø: ”PRODUKSJON” i pop-up vinduet. Velg ønsket utløpsdato.
-
Trykk på knappen “Publiser”.
Hvordan publiserer jeg et skjema til produksjon?
Ikke alle har tilgang til å publisere skjema til produksjon. Hvis du ikke har tilgang, publiserer vi for deg. Bare send en e-post til oss på skjema@oslokommune.zendesk.com Husk å oppgi nummeret på skjemaet.
Har du tilgang, publiserer du slik:
-
Trykk på knappen “publisering” i Skjema Studio
-
I oversikten over tidligere publiseringer, som nå åpent seg, trykker du på knappen “Publiser skjema xx”
-
Velg “Publiser til miljø: ”PRODUKSJON” i pop-up vinduet.
-
Trykk på knappen “Publiser”.
Å sende og motta et skjema
Er det mulig å fylle ut og sende skjema uten innlogging?
Ikke enda, men dette jobber vi med :)
Hvordan sender jeg skjemaet til arkivet (Websak)?
Send en e-post til oss på skjema@oslokommune.zendesk.com med skjema ID. I tillegg må du sende en bestilling via “Kompass” til dit virksomhetssarkiv.
Er det mulig å sende skjemaet til vårt fagsystem?
Ja, men det krever at fagsystemet har API-er som kan hente/ta i mot xml eller json-strukturer. Sjekk dette først, og send en e-post til oss på skjema@oslokommune.zendesk.com så hjelper vi deg.
Kan jeg få svarene fra innbyggerne inn i et regneark?
Det kan du, men vi må hente dem for deg. Kontakt oss på skjema@oslokommune.zendesk.com og fortell oss om du ønsker en utskrift med alle feltene på skjemaet, eller om du for eksempel bare trenger navn og e-postadresse. Så sender vi deg en xml-fil.