Kvinne i kajakk på Tjuvholmen, med flere padlende i bakgrunnen
Marcela viser seg å være et naturtalent med både padleåre og avanserte brukerreiser. Foto: Håkon Jacobsen

Det sosiale og faglige livet

Med over hundre varme, engasjerte, rause, morsomme og inkluderende folk kommer mye av det sosiale naturlig. Og så har vi noen som smører maskineriet litt i kulissene.

Sosialt + faglig = sant

Origo består av kunnskapsarbeidere. Vi er betalt for å bruke kreftene som sitter mellom ørene. Knollen er vel strengt talt ikke en muskel, men for maks utbytte må den trenes, stimuleres og kontinuerlig fylles med ny læring.

Dessuten har vi tro på at nøkkelen til å løse de vanskeligste oppgavene er kombinasjonen av å ha det gøy på jobb og jevnt stimuleres faglig.

Mye sosialt kommer av seg selv (iallfall i non-korona-tider). Men vi er en ung bedrift i rask vekst, så vi prioriterer også å systematisk bruke ressurser og tid på å bli kjent med og trygge på hverandre, både i team, avdelinger, faggrupper og som helhet.

I oppstarten av Origo har vi blitt kjent, bygget organisasjon og satt retning. I 2021 setter vi spesielt trykk på team- og kompetansebygging og velfungerende miljøer for faglig utvikling.

Vi har fått verdens kuleste mandat og oppdrag fra kommunen. Vi har vært både flinke og heldige, og skaffet ualminnelig bra folk. Da må vi sørge for det sosiale og faglige krydderet som lar dem prestere maksimalt bra!

Fag- og kompetansearbeid

Det er allerede etablert noen relativt rene faglige arenaer (selv om vi fra hjemmekontoret nå tydelig ser den innebygde sosiale verdien).

Vi har kjørt hackathon med ulike tema med jevne mellomrom. Sist ute var IoT-hackathon hvor vi bygde skyløsninger. Bokstavelig talt.

Tim Talk inviterer vi inn andre i kommunen og har foredrag om tema tilknyttet Tim, innbyggermaskoten vår. Internt i Origo har vi jevnlig Show'n'tell, og tilsvarende har vi også demodager, hvor andre i kommunen inviteres.

Du vil finne faggrupper for AWS, maskinlæring, tjenestedesign og mer. Koronaen har forsinka oss litt, men her vil Kompetansekameratene (ei tverrfaglig gruppe med både budsjett og myndighet) i løpet av 2021 etablere både strukturer, incentiver og mye mer aktiviteter.

I skjæringen mot det sosiale har vi O-Zone, vår internkonferanse med masser av foredrag om alt fra informasjonsarkitekturen som bor i strikking, via grunnkurs i å drive en podcast, til tunge verktøy for debugging av mobilapplikasjoner.

Mest sosialt

Siste torsdag i måneden hyller vi innbyggeren vår, Tim, med Stripete torsdag. Etter en show'n'tell er det juging, quiz, pizza og øl. Eller brus om du vil. Antrekk: Tim-striper, så klart.

Mange møtes også på fritiden. Slack avslører blant annet grupper for livsfarlig amatørfotball, mat, og turer i friluft. Det er også bra aktivitet i kanalene for gaming og aksjespekulasjon.

Teamene og avdelingene kjører team-aktiviteter, eksempelvis kajakkbildet på toppen her.

Koronaen har jo stukket noen kjepper i hjulene for det sosiale. Da har vi giret opp de digitale aktivitetene et knepp, med hjemme-hos-reportasjer, daglige presentasjoner av Dagens Origoer og julequizshow.

For å tvinge folk litt opp av stolen og ut i dagslys har vi etablert turgrupper hvor de som bor i nærheten av hverandre møtes. Det er også en fin måte å bli kjent med noen på tvers av fag og team.

Erlend Schei

Kultur, kommunikasjon og HR

Kulturutvikler i Oslo Origo sin avdeling for kultur, kommunikasjon og HR. Programmering, employer branding, organisasjonsbygging og internkultur. Bakgrunn fra blant annet FINN.no og Bouvet.

cvbilde mus