Slik jobber Origo med å bygge kultur
Der det er mennesker er det alltid en kultur, og den utvikler seg hele tiden uansett om man ikke vet hvordan eller hva den er. Men hva kjennetegner egentlig god arbeidskultur? Og hvordan har vi i Origo jobbet med å bygge kulturen vi har i dag?
En god arbeidskultur kan være avgjørende for at en organisasjon skal lykkes. Den påvirker hvordan ansatte jobber sammen, skaper trivsel og legger til rette for samarbeid og nye ideer.
I en tid hvor både fleksibilitet og fellesskap er viktig, er det klart at en sunn arbeidskultur ikke bare gjør ansatte mer produktive, men også hjelper med å tiltrekke og beholde flinke folk.
– Det viktigste for en arbeidsplass er at de som jobber der vet hvorfor de er der, hva de skal levere og at alle har lyst til å være med på det. Å ta kultur på alvor betyr å ha god nok innsikt både i hvilken kultur man har og hvilken kultur man trenger, sier Tone Ringstad, daglig leder i Culture Intelligence.
Hun har gjort det å jobbe med kultur på arbeidsplassen til sitt levebrød, og har et stort engasjement når det kommer til å sette av tid til å bygge en god kultur på jobben.
Utvikling og samarbeid
Nylig tilbrakte Ringstad en dag med oss i Origo da vi hadde internseminar.
Her hadde vi valgt å sette kultur på agendaen. Planen var at vi blant annet skulle få kartlagt hva slags kultur vi faktisk har, og deretter lære om hvordan vi kan bruke disse resultatene til å finne ut om vi burde gjøre noen endringer.
– Hva er inntrykket ditt av oss i Origo og kulturen vår etter at du fikk bli litt kjent med oss?
– Origo har en spennende kultur som setter både utvikling og samarbeid høyt oppe på agendaen. Det er godt med engasjement, og man er opptatt av at alle skal bli hørt og få være med sammen. Samtidig er det fokus på å ha god helse og god balanse i livet. Vi har sett at det er fokus på å hjelpe hverandre og ta vare på hverandre, sier hun.
Av omtrent 100 ulike verdier var samarbeid, balanse i livet og egenutvikling de kulturverdiene som kom øverst på lista etter at alle ansatte i Origo hadde svart på en undersøkelse. Ringstad mener at det hovedsakelig er to ting vi kan bruke disse dataene til:
- Analysere hva som er bra med den.
- Se på hva som må forsterkes videre.
– Nå bør dere se på oppdraget deres, og stille dere selv spørsmålet om det er er noen bestillinger der som gjør at dere trenger andre drivere i kulturen deres for å lykkes, sier Ringstad.
Hun mener videre at konsekvensene av å ikke ta kultur på alvor, er at den da vil utvikle seg i en tilfeldig retning. Altså vil den sannsynligvis ikke utvikle seg i en retning som er best mulig for det virksomheten er satt til å gjøre.
Overordnet beskriver hun god og dårlig kultur på to måter:
- En god kultur er skreddersydd til oppdraget og kjennetegnes av at folk er bevisste på hvilke verdier som er besluttet, og handler deretter.
- En dårlig kultur er en kultur hvor folk ikke aner hva som gjelder og lar egne verdier være bestemmende for handlinger, holdninger og beslutninger.
Har tatt kultur på alvor fra start
I Origo har det vært viktig å ta kultur på alvor helt siden vi så dagens lys tilbake i 2017.
Det mener i alle fall Erlend Schei. Han er utvikler, og har jobbet mye med å bygge opp kulturen i Origo fra start Han forteller at kultur er noe det har vært viktig å ha fokus på.
– Vi har jobbet med kultur fra første dag, uten at vi nødvendigvis kalte det kulturbygging, sier Schei.
Han sier videre at de ikke fikk noe gratis da Origo skulle bygges fra bunnen av.
– Ingen kom rett fra NTNU og tenkte "Origo, here I come". Derfor måtte vi være gode på å fortelle om alt vi gjorde, og ta godt vare på de vi fikk ansatt. Vi har brukt sunn fornuft og tatt med oss det beste fra tidligere arbeidsplasser. Sammen har det gjort kulturen til det den er i dag.
SMYRF og KKH
Overordnet beskriver Schei kulturen i Origo som hyggelig, inkluderende, endringsvillig, varm og litt konsensusorientert.
– Men kanskje ikke alltid så modig som M-en i SMYRF skulle tilsi, tilføyer han.
– Hva mener du med det, og hvordan tolker du forøvrig resultatene som kom fram på internseminaret?
– Jeg har nok flere spørsmål enn svar. Men det overrasker meg ikke at vi ikke fremstår så prestasjonsorienterte. Dette er noe jeg har grubla på de siste par årene selv. Er vi for feelgood? Er vi modige nok? At vi er råsterke på den “varme” siden er ingen overraskelse. Her er jeg trygg på at vi er en av verdens beste arbeidsplasser. Men tåler vi en liten vridning mot det litt hardere, effektive og en mer effektiv “godt nok”-kultur? Dette skal vi uansett jobbe mye med fremover, sier Schei.
SMYRF er forresten de kjennetegnene vi har valgt for hvordan vi ønsker at Origo og en Origoer skal oppleves.
De ble utarbeidet tilbake i 2018, og står for:
- Samlende
- Modig
- Ydmyk
- Raus
- Forenklende
Kjennetegnene våre kan du lese mer om her.
Han nevner i tillegg en konkret ting de ganske tidlig gjorde, som har vært viktig for kulturen som finnes i Origo.
Det var å slå sammen avdelingene for kultur, kommunikasjon og HR slik at de jobber tett sammen i det daglige. Dette utgjør i dag det som innenfor Origos fire vegger blir kalt for KKH, hvor alle på hver sin måte jobber med å bygge kultur.
– Sammen utgjør virkemidlene innenfor disse disiplinene vår employer branding. Det er veldig lett å selge Origo, med en troverdig tone of voice som du også kjenner igjen når du begynner her, sier han.
Robust grunnstamme, men med forbedringspotensiale
Kort oppsummert er kultur noe som har vært viktig for Origo å prioritere siden dag én, ifølge Schei. Det har vært viktig både for å tiltrekke seg de riktige folkene, og ikke minst for å klare å beholde dem.
Han sier i tillegg at han er stolt av at Origo har klart å holde kulturen god gjennom en rekke små og store utfordringer. Han nevner for eksempel at kulturen har overlevd både stor vekst i antall ansatte, en pandemi, trusler om nedlegging av etaten og flere ulike byråd som har hatt diverse meninger om Origo.
– Det forteller meg at vi har en ganske robust grunnstamme, sier han.
Og for å være helt konkret, kan vi blant annet nevne en rekke ordninger og aktiviteter som på mange måter er med på å definere deler av denne grunnstammen:
- Onboarding for alle nyansatte hvor man får en innføring i Origos historie, verdier og kultur. I tillegg må alle gjennom en artig/klein fotoshoot hvor du må litt ut av komfortsonen.
- Felles allmøter en gang i måneden for å holde alle oppdatert på siste nytt om ulike prosesser som foregår. Disse blir i tillegg streamet med relativt proft utstyr slik at også de som sitter hjemme skal få det med seg på best mulig måte. Vi tillater i tillegg spørsmål da vi ønsker mest mulig åpenhet.
- Show & Tell omtrent en gang i kvartalet hvor folk kan dele noe kult de har fått til på jobb den siste tiden, etterfulgt av sosiale aktiviteter på kontoret.
- O-Zone et par ganger i året, hvor ansatte kan holde foredrag om noe de brenner for.
- Hackathons hvor utviklere får en ypperlig sosial og faglig treningsarena for å teste ut ny teknologi.
- Kodekvelder hvor du får mulighet til å simpelthen kode noe du synes er gøy uten at det må være relatert til et prosjekt du jobber på.
- En rekke ulike sosiale grupper hvor man kan bli med på aktiviteter innen alt fra volleyball til turgåing, matlaging, frisbeegolf, padel, brettspill eller gaming.
- Et eget bedriftsidrettslag som alle ansatte automatisk er med i, som gjør at man kan bli med på ulike turer og aktiviteter til en rimelig pris.
Samtidig mener Schei det er viktig å få fram at det også ligger mye god kultur i å våge å snakke om de områdene som kan bli bedre.
– Jeg tenker blant annet at vi må tørre å ikke bare ansette litt flinkere faglige kopier av oss selv. Her har Origo kanskje vært litt konservative. Men dette jobber vi med nå. Ja til mer mangfold! Og kanskje tåler vi flere som utfordrer enda litt mer, sier Schei.