Collage med bilder av ansatte i Oslo Origo

10 tips i jakten på digitale hoder💡

Hva skal til i konkurransen om de gode digitale hodene? Det er et spørsmål både Oslo Origo og mange andre offentlige og private aktører stiller seg selv. For konkurransen er beinhard.

Dette er ingen fasit, men her er noe av det vi har brukt kreftene på i Oslo Origo i konkurransen om de beste teknologene.

1. Bruk triggerord

Bruk triggerord i kommunikasjonen med målgruppen. Hva er vanlige begreper i tek-miljøet, og hva er de opptatt av? Smidig metode og autonome team er eksempler som går igjen hos oss. Vær konkret på hva dere jobber med hos nettopp dere.

2. Ansett bjellesauer

Hvis du klarer å rekruttere én som har en standing i tek-miljøet, har du lagt den første steinen. Dette vil trolig spre ringer i vannet, og gjøre det enklere å rekruttere den neste.

3. Vær troverdig

Det er viktig at du forteller en god og troverdig historie om hvem dere er og hva dere ønsker å bygge opp. Hvis dere starter fra scratch kan det være lurt å bygge på tidligere erfaringer. Hva slags kultur ønsker dere å bygge opp?

4. Fremhev det attraktive i oppdraget

Hva er det ved oppdraget som gjør det attraktivt? I vårt tilfelle har vi lagt vekt på at oppdraget er samfunnsnyttig (på Javazone et år gikk vi f.eks. med T-skjorter med teksten “Oslo Origo - 100% samfunnsnyttig kode”) . I starten var det også viktig for oss å få frem at ansatte skulle få være med på å bygge opp og forme noe helt fra start.

5. Møt forventningene du har bygget opp

En nøkkel for at nyansatte ikke skal snu i døra, er å sørge for at du møter de forventningene du har bygget opp (et bra utgangspunkt er å ha sjekket av på punkt 3). Ha en ryddig start, og lever den samme følelsen på innsiden som i historiene du forteller. Har du huska å gjøre klar en pult og si fra til alle kollegaene at de får en ny kollega som heter X og kommer fra Y? Det er sjelden man føler seg så liten som første dag. Da er det hyggelig at noen kan navnet ditt og gleder seg til å møte deg.

6. Snakk med folk før du skriver stillingsannonsen

Et tips er å ha en uformell samtale med den eller de som skal ha personen som kollega. Be dem om å være dønn ærlige på hva de etter ute etter. Hva er det oppgavene egentlig består i? Hva slags kollega drømmer de om? Hva er det som er kult med denne jobben? For noen er det lettere å formulere seg muntlig enn skriftlig. Noen av gullkornene til stillingsannonsen kan komme her.

7. Finn en tone of voice på stillingsannonsen som treffer målgruppa

I Oslo Origo har vi en leken og ubyråkratisk tone i det daglige. Dette er vi opptatt av å speile i stillingsannonsene. Vi er opptatt av at det er null bullshit, floskelfritt, og innhold vi kan stå for (se også neste punkt). Ansatte er da også mer villige til å dele annonsene i sitt eget nettverk, fordi de ikke synes de er kleine. Skriv annonsene på nytt hver gang, og skreddersy dem til de du vil nå. Legg litt energi i tittelen – den bør helst ha en stoppeffekt. Det kan dessuten være lurt å spisse annonsen mot en spesifikk gruppe, og ikke forsøke å favne om alle kandidater i annonsen. Er du ute etter en junior eller en senior?

8. Bygg en god kultur som tiltrekker seg målgruppa

Dette er kanskje et av de viktigste punktene på lista, og det er selvfølgelig også mange andre gode grunner til å bygge en god kultur. I Origo har vi lagt mye energi i å skape en god kultur med takhøyde, og et uformelt og hyggelig miljø som våre ansatte trives i. Det er viktig både for å beholde de fine folka som allerede jobber her, og for å fortelle en troverdig historie for å tiltrekke oss nye.

9. Vær til stede der målgruppa er – digitalt og fysisk

Origo har valgt seg Javazone som “vår” fysiske hovedscene hvor vi forsøker å profilere oss mot andre utviklere. For designere har vi Y-konferansen. Vi skriver jevnlig på bloggen vår, får ansatte til å skrive, og deler så mye vi rekker på LinkedIn. På blokka står å arrangere flere events selv; fagfrokoster og meetups på kvelden. Alle har mye som er interessant for andre, enten om teknologi, metode eller eget fagfelt. Finn arenaen hvor folka du er ute etter vanker. Å bygge seg et navn som attraktiv arbeidsgiver er et volumspill bestående av miksen av den indre virkeligheten i organisasjonen, og det du forteller om. Del alt mulig, overalt. Dette er ikke noe som skjer over natta.

…også et siste tips som vi ikke kommer utenom:

10. Tilby markedslønn

Dere trenger ikke å være lønnsdrivende, men det er ikke til å stikke under stol at lønn er viktig i denne konkurransen. Det er en nødvendig betingelse å betale det for eksempel en systemutvikler koster i markedet.

En bitteliten trøst til slutt: Du er ikke alene! Det er et vanskelig marked nå. Alle sliter med å tiltrekke seg teknologer.

Therese Bergwitz-Larsen

Kommunikasjonsansvarlig Kultur, kommunikasjon og HR

Therese Bergwitz-Larsen er kommunikasjonsansvarlig i Oslo Origo. Therese jobber mye med å skrive og kommunisere rundt hva som foregår i og rundt Oslo Origo, både internt i kommunen og eksternt, blant annet her på Labs.