Hånd holder mobil med Helseveiviseren på skjermen
I Helseveiviseren får innbyggeren spørsmålet “hva er viktig for deg å oppnå?”. Her må innbyggeren velge seg ett av de alternative målene.

Podkast: Innbyggere over 60 får hjelp til å navigere i jungelen av tilbud

Hør vår nyeste episode av podkasten Tim Talks om helseveiviseren: En digital veiviser som hjelper deg å få oversikt over relevante tilbud og tjenester i bydelen til de over 60.

Det finnes et av hav av gode tilbud for alle over 60 år i Oslo kommune. Likevel forbinder de fleste seniortilbud i kommunen med hjemmetjeneste, komfyrvakt, trygghetsalarm og rullator. Så hvor kan senior-Tim finne informasjon om tilbud og aktiviteter i sin bydel?

Team veiviser i Oslo Origo satte i gang et initiativ i 2019 for å finne en løsning på dette. Resultatet ble "helseveiviseren": En digital oversikt over alle tilbud i kommunen hvor målgruppen er seniorer, pårørende og helsearbeidere.

Så hvordan ble helseveiviseren til? Hvilke utfordringer støtte de på, og hvorfor er samarbeid på tvers avgjørende for å lykkes med en slik prosess? Hvilke tilbud finner man i helseveiviseren, og hva mener seniorene selv om det å ha tilbud å gå til i sin bydel?

Vi har tatt en prat med teamleder i team veiviser, Håkon von Hirsch, om helseveiviseren fra start til nå, i tillegg til to av de som kan helseveiviseren best i sin bydel, Aina Westby og Tonje Vala, som er seniorveiledere i bydel Alna.

Podkasten kan du finne på de fleste podkastplattformer.

God lytting!

May Lisbeth Midtgård Myrvang

Historieforteller Kultur, kommunikasjon og HR

May Lisbeth er historieforteller i Oslo Origo. Hun lager podcasten Tim Talks, lager video, tar bilder og jobber med direktesendinger på nett.