Slik lagde vi den kuleste standen på Javazone

Ballbinge ble bra brukt

Den består av fire vegger, et gulv, en skjerm og et spill. Og så 10.000 små plastballer da. Og så er det maling, sier Oslo Origos hardwareutvikler Armin Bårdseth.

Årets Javazone åpnet 11.september i Oslo Spektrum. Som vanlig var det et utall stands og messeplasser fra større bedrifter og statlige etater. Denne gangen hadde Oslo kommune blitt med for første gang. Og det var ikke en hvilken som helst slags stand som kommunen hadde stilt opp med. Under tittelen "100% samfunnsnyttig kode" hadde Oslo Origo bygget en ballbinge.

– Ideen kom vel egentlig under et møte, der vi hadde foreslått masse rare ting. Til slutt var alle slitne og leie, og da var det en som sa "kan vi ikke bare lage en ballbinge da?". Og siden alle var litt trøtte, så ble det slik, sier Bårdseth.

Flere fagfelt

Hele standen er utviklet fra bunn av i Oslo Origo. Her har det vært planlagt, designet, snekret, loddet, malt og programmert for å få alt som det skal være.

– Det er i hovedsak en snekkerjobb, en elektronikkjobb og en programmeringsjobb. Techie-biten er jo selve spillet, og det er seks infrarøde sensorer. Disse registrerer at ballene treffer de forskjellige hullene. Sensorene sender da signaler til en datamaskin, som snakker med en backend, som igjen snakker med en internettside hvor vi har laget et system som teller score. Superenkelt, sier Bårdseth.

Standen var godt besøkt under Javazone, og en timelapse fra messen viser at det nesten alltid er noen som benytter seg av ballspillet. Det bekreftes av standens gudfar, Armin Bårdseth.

– Det har vært en kjempesuksess, den har nesten ikke stått stille et sekund. Det er absolutt bra bruk av noen arbeidsuker, sier han spøkefullt.

– Kommunen trenger flere utviklere

En av de som prøvde standen andre dagen var systemutvikleren Nurettin fra Bouvet. Han var overrasket over at det var Oslo kommune som stilte opp med noe slik.

– Det er utrolig morsomt at de stiller opp med noe slikt. Jeg har sittet og sett på denne lenge, og det må være første gangen jeg har sett noe sånt, sier han.

– Hva tenker du om at kommunen prøver å tiltrekke seg utviklere?
– Det burde de jo kanskje gjort for lenge sida, tenker jeg da. Vi er jo i en tid der ting utvikler seg veldig fort, og utviklere er jo en sentral brikke i dette.

– Hva kan kommunen bruke utviklere til da?
– Mye modernisering, tenker jeg. Det er mange teknologier som kan tas i bruk for å gjøre hverdagen enklere for folk, tror jeg, svarer han.

Håkon Jacobsen

Multimedieprodusent Kultur, kommunikasjon og HR

Håkon Jacobsen (38) er multimedieprodusent i Oslo Origo. Håkon har ansvaret for foto- og videoproduksjon, infografikk og innhold på dette nettstedet.