Speilbilde i vannpytt av mann som går ved Jernbanetorget
Foto: Liz Palm / Oslo kommune

Sosial

Origo bidrar på sosialområdet ved å forbedre kommunens fagsystem for sosiale tjenester.

Mange har behov for hjelp fra kommunen i korte eller lengre perioder av livet. Det kan gjelde innbyggere med utfordringer knyttet til helse, inntekt, bolig, rus, jobb eller utdanning.

Innbyggere med behov for sosiale tjenester følges opp av NAV-kontorene i hver bydel. Siden 2015 har saksbehandlere brukt fagsystemet Fasit til denne jobben. Det omfattende systemet håndterer blant annet søknader, vedtak, dokumentasjon og utbetaling av sosialstønad.

Siden starten har Helseetaten, sammen med konsulenthuset Bouvet, stått for utvikling og forvaltning av Fasit. Siden 2024 har fagsystemet vært en felles satsing mellom Helseetaten og Oslo Origo, som samarbeider om å gjøre fagsystemet mer stabilt, effektivt og funksjonelt.

Dette jobber vi med

De siste årene har kommunen merket en økende etterspørsel etter sosiale tjenester. Dette henger blant annet sammen med økte levekostnader, sosiale forskjeller, større rusutfordringer, flere flyktninger og et tøft arbeidsmarked.

Dette legger et stadig større press på Fasit, fagsystemet for saksbehandling og koordinering av sosiale tjenester i Oslo kommune. Det omfattende systemet brukes av 2500 ansatte fordelt på kommunens NAV-kontorer, som årlig følger opp rundt 23 000 mottakere av sosialhjelp.

Team Fasit jobber med å gjøre det enklere for ansatte å hjelpe sårbare innbyggere på en effektiv måte. Det gjør vi ved å oppgradere fagsystemet som utgjør knutepunktet mellom innbyggere og ansatte.

Systemet håndterer blant annet innkommende søknader fra innbyggere, prosesser knyttet til behovsprøving og dokumentasjon, saksbehandling, vedtak og veiledning. Det er også sentralt i utbetaling av sosialstønad.

Nøkkeltall

Tall fra 2023 viser at fagsystemet Fasit

  • årlig utbetaler 1,9 milliarder kroner i økonomisk sosialhjelp
  • årlig behandler 200 000 vedtak
  • brukes av 2500 ansatte
  • brukes til å hjelpe 22 800 mottakere

Kilder: Statistikkbanken, Fasit og VELs årsrapport

Dette betyr det for deg

Pålitelig og god systemstøtte gjør det mulig å levere pålitelige og gode innbyggertjenester. Det har betydning for deg som trenger hjelp – uansett behov eller livssituasjon.

Har du for eksempel behov for økonomisk sosialhjelp, er det kritisk at du får utbetalt det du har krav på til rett tid. I Oslo kommune vet vi at halvparten av mottakerne har langtidsbehov, og at halvparten av pengene går til bolig og strøm. Det innebærer regninger det er viktig å betale i tide.

Når vi tar fatt på oppgaven med å effektivisere prosessene hos bydelene, vil du dessuten kunne merke kortere saksbehandlingstid. Forhåpentlig vil delvis automatiserte vedtaksbrev og andre forbedringer også bidra til at saksbehandleren din er mer tilgjengelig for deg.

Kort sagt skal du kunne oppleve at bydelen har god oversikt over din situasjon, og kan gi deg tjenestene og forutsigbarheten du trenger i perioden du trenger dem.

Dette leverer vi

Team Fasit forvalter og videreutvikler systemet kommunen er avhengig av for å levere sosiale tjenester. I praksis innebærer det at vi skal opprettholde dagens drift av Fasit, men også forbedre det på konkrete områder:

  • Vi skal overføre Fasit fra lokale servere til et skybasert økosystem. Dette vil redusere nedetid og gjøre fagsystemet mer driftssikkert.
  • Vi skal effektivisere saksbehandlingen gjennom digitalisering og automatisering av prosesser. Hvis vi kan redusere tiden en saksbehandler må bruke på hvert enkelt vedtak, frigjør vi etterlengtet kapasitet til andre oppgaver.
  • Vi skal redusere behovet for konsulenter til drift og utvikling. Dette vil bidra til å redusere kostnadene og beholde mer kompetanse i kommunen.

Veien videre

Satsingen vil gi flere gevinster i form av spart tid og sparte penger for kommunen. Samtidig bygger partnerskapet mellom Helseetaten og Origo på tydelige visjoner for hva digitalisering kan gjøre for innbyggeren.

  • Vi skal gjøre det enkelt for NAV-ansatte å møte innbyggernes behov for sosiale tjenester.
  • Innbyggerne skal få den personlige oppfølgingen og støtten de har rett på.

Vi jobber for at innbyggerne skal ivaretas av et brukerorientert støtteapparat som raskere hjelper dem tilbake til en mer selvstendig livssituasjon. Da må vi levere saksbehandling, sosiale tjenester og oppfølging av høy kvalitet, samkjørt gjennom et pålitelig og funksjonelt fagsystem.

Store utfordringer

Oslo kommune står overfor flere samfunnsfloker som berører sosiale tjenester, slik som fattigdom, utenforskap og den demografiske utviklingen.

  • 84 000 personer bor i husholdninger med vedvarende lavinntekt, hvorav 17 000 er barn (2022)
  • 14 700 unge (15–29 år) er hverken i jobb eller utdanning (2021)
  • 7–13 % av befolkningen er vanskeligstilte på boligmarkedet
  • 18 % av voksne og 11 % av barn og unge oppfyller kriteriene for en psykisk lidelse

Kilder: Oslo kommune (2024). Planstrategi for Oslo kommune 2024–2027, Velferdsetaten (2023). Årsrapport 2023. SSB (2022). Inntekts- og formuesstatistikken for husholdninger