Hva er proaktive meldinger?
Som innbygger i Oslo kommune får du tilsendt viktig informasjon om ting som er aktuelt for deg, uten at du må lete etter det selv.
Se for deg at du flytter til Oslo og lurer på det aller meste. Hvordan skal jeg kildesortere avfallet mitt? Er det sykkelvei fra hjemmet mitt til jobben? Hvordan kommer jeg i kontakt med helsetjenester? Svarene på dette, og mye mer, får du som ny Osloborger rett inn i innboksen din. Og hvis du flytter fra en bydel til en annen, får du beskjed om hvor du kan finne bydelens mest brukte tjenester i nærheten av din nye adresse.
Ifølge tilbakemeldingene vi får, opplever innbyggerne det som både nyttig og hyggelig å bli ønsket velkommen. Rundt 90 prosent av dem som gir tilbakemeldinger, sier at de setter pris på å få denne informasjonen.
Dette var perfekt, jeg ble overrasket og fornøyd med e-post. Tusen hjertelig takk.
Flytting er et eksempel på en livshendelse som gjør at innbyggeren har behov for informasjon, eller tjenester, fra kommunen. Et annet eksempel er e-posten vi sender til foreldre som har barn som nærmer seg barnehagealder. E-posten forteller om søknadsfrister, forklarer hvordan du søker barnehage, og viser de barnehagene som ligger nærmest deg.
Proaktive meldinger er....
Proaktive meldinger er et rammeverk for å sende e-post eller sms til innbyggerne. Vi henter opplysninger fra nasjonale registre og kommunens egne systemer, for å lage relevante meldinger til den enkelte innbygger.
En proaktiv melding kan være informasjon om tjenester som er relevant for innbyggeren i tilknytning til en spesiell livssituasjon, invitasjon til medvirkning i byutvikling, eller varsling om større arbeider som skal gjøres i et område. Målet er å gjøre innbyggerne i stand til å ta i bruk Oslo kommunes tjenester og tilbud, slik at de føler seg trygge og ivaretatt.
Proaktive meldinger om ting i nærområdet
Når det skjer noe i et område som de som bor der trenger å vite om, kan vi sende e-post til personer som bor i nærheten.
Eksempler på e-post som sendes til et område
- Varsel om veiarbeid eller byggearbeid
- Innføring av beboerparkering
- Endringer i avfallshåndteringen
- Invitasjon til å medvirke i utviklingen av nærområdet
Hvordan en proaktiv melding blir til
Team Proaktive meldinger i Oslo Origo utarbeider innholdet i meldingen i samarbeid med den virksomheten i Oslo kommune som ønsker å informere om noe. Vi henter data fra nasjonale registre og fagsystemer for å finne de riktige mottakerne til det aktuelle budskapet. Hvis kommunen for eksempel skal grave i en gate, henter vi ut adresser fra nærområdet og sender en melding til dem som bor i nærheten.
Det viktigste for oss er å sikre at budskapet er relevant, slik at meldingen gir verdi til innbyggerne som mottar den. Vi utformer meldingene i mest mulig klart og forståelig språk, og vi brukertester innholdet i alle meldinger før de sendes ut.
Jobber du i Oslo kommune? Les mer om hvordan din virksomhet kan ta i bruk proaktive meldinger.
Vi vil sende flere proaktive meldinger til innbyggerne!
For å sørge for at innbyggerne får god informasjon om det de trenger fra kommunen, ønsker vi å sette opp flere faste utsendelser – det vil si utsendelser som har definerte kriterier som kan fanges opp ved hjelp av informasjon tilgjengelig i ulike registre, og som dermed kan sendes automatisk. Det kan for eksempel være e-post med informasjon som blir relevant når du fyller et visst antall år, varsel om sesongbaserte aktiviteter eller informasjon om søknadsprosesser.
Ofte stilte spørsmål
Har du fortsatt noen spørsmål når det gjelder proaktive meldinger? Sjekk ut ofte stilte spørsmål og svar, så håper vi du får svar på det du lurer på.